Psa vybíráme a cvičíme každému klientovi na míru, říká vedoucí sociální služby Pestré Klára Pragerová

30. květen 2022

Pestrou založili před 13 lety manželé Pragerovi a trenérka Míša Perčinová, protože chtěli cvičit asistenční psy pro lidi s postižením bez použití kotců. Věřili a dodnes věří, že pes, který je vychovávaný a vycvičený v přirozeném prostředí domova, má tu nejlepší průpravu, aby pomáhal svému budoucímu páníčkovi. Jaké vlastnosti musí mít asistenční psi a dá se vycvičit i čivava? Dozvíte se v našem rozhovoru s vedoucí sociální služby Pestré Klárou Pragerovou.

Komu všemu pomáhají vámi vycvičení asistenční psi? Jedná se vždy o zrakově postižené, nebo dokážou být parťáky i lidem s jiným hendikepem?

Cvičíme asistenční psy pro děti a dospělé s různými druhy postižení – tělesným, zrakovým, sluchovým a kombinovaným, ale také například pro děti s poruchou autistického spektra. Škála pomoci asistenčního psa je široká a konkrétní aktivity se vždy přizpůsobují individuálním potřebám klienta. Asistenční pes pro člověka s tělesným postižením například podává předměty, otevírá a zavírá dveře, rozsvěcuje světlo nebo pomáhá při svlékání. Asistenční canisterapeutický pes pomáhá dětem s tělesným a kombinovaným postižením, nebo dětem s autismem. Kromě jiného zklidňuje a rozvíjí u dětí jemnou motoriku. Asistenční signální pes pro osoby se sluchovým postižením signalizuje zvuky, jako je zvonek u dveří, budík, telefon, kuchyňské spotřebiče nebo také pláč dítěte. Asistenční signální (detekční) pes pro člověka se záchvatovým onemocněním nebo se stavy ztráty vědomí (např. epilepsie, diabetes) přivolá pomoc, přinese léky, telefon, deku, otevře dveře záchranářům. Vodicí pes pro člověka se zrakovým postižením nahrazuje oči, pomáhá při orientaci v prostoru a terénu, vodí ho po naučených trasách.

Představa, že malá čivava převádí nevidomého člověka přes rušnou ulici, působí nepatřičně. Z jakých plemen vybíráte psy pro váš výcvik?

Je pravda, že některá plemena jsou pro kariéru asistenčního psa vhodnější než jiná. Nejčastěji cvičíme border kolie, zlaté a labradorské retrívry a portugalské vodní psy. Vycvičili jsme ale například i pár nestandardních plemen – první signální čivavu Alvina v České republice nebo fenku rhodéského ridgebacka Aishu, která pomáhá malému Adamovi s autismem.

Jaké vlastnosti musí mít asistenční pes, aby se stal vhodným parťákem zrakově postiženému?

Každý náš pes musí splňovat zdravotní a povahové předpoklady, aby byl zařazen do výcviku na asistenčního psa. Za tímto účelem prochází testováním. Psa vybíráme a cvičíme klientovi vždy na míru, podle jeho potřeb, životního stylu a podle toho, jestli si s pejskem vzájemně „sednou“. Obecně se dá říct, že základní vlastnosti potřebné pro kariéru asistenčního psa jsou učenlivost, pracovitost, klidná povaha, a především radost ze spolupráce s člověkem.

Starého psa novým kouskům nenaučíš. Platí to samé i o asistenčních psech, nebo je možné s výchovou začít i později než u štěněte?

S výchovou je potřeba začít nejpozději do věku 18 měsíců. Samozřejmě ale vždy záleží na individuálních schopnostech a zkušenostech konkrétního psa.

Za jak dlouho se vycvičený pes může stát oporou konkrétnímu zrakově postiženému dítěti nebo dospělému? Popíšete nám, jak výcvik probíhá?

U nás v Pestré psi prochází nejdříve tzv. programem výchovy štěňat (Pestrou psí školkou), kdy se přibližně rok a půl učí základním socializačním návykům v rodinách dobrovolníků. Díky bezkotcovému výcviku bydlí štěně už od prvních chvil u svého vychovatele doma. Hlavním cílem výchovy je naučit psa správným návykům: přivolání na jméno, venčení na trávníku. Štěně se také učí socializaci. Musí reagovat v klidu na okolní dění, umět cestovat v dopravních prostředcích, nesmí se bát okolních zvuků. Po roce a půl následně přecházejí psi do speciálního výcviku k našim profesionálním trenérkám asistenčních a vodicích psů. Psa vybíráme a cvičíme klientovi vždy na míru. Už během výcviku se oba pravidelně potkávají a poznávají. Výcvik trvá obvykle osm až devět měsíců – opět v přirozeném prostředí bez použití kotců. Asistenční pes tak dostane nejlepší průpravu pro soužití se svým budoucím páníčkem. Předáním vycvičeného psa klientovi u nás práce ale zdaleka nekončí, ale spíše začíná. Aby spolupráce člověka a psa byla efektivní i ohleduplná pro obě strany, je potřeba dál pravidelně trénovat, jezdit na rekondiční pobyty a sledovat další vývoj.

V rámci canisterapie se běžně pracuje s několika metodami. Jak je tomu konkrétně u vás v Pestré?

V Pestré canisterapii rozdělujeme pro naše potřeby na aktivní a pasivní. Pasivní canisterapie spočívá v polohování, kdy pes prohřívá dítěti svaly, a tím mu ulevuje od bolesti, do spasmů a prohlubuje se jejich intimní vztah. Při aktivní canisterapii pes funguje jako koterapeut, který motivuje k aktivitě. Tento typ canisterapie probíhá formou hry a dítě při ní rozvíjí nenásilným způsobem mentální a pohybové dovednosti. Pes například dítě motivuje k řeči a používání nových slov, když si s ním chce hrát (jméno psa, povely…) a zcela přirozeně trénuje motoriku dítěte (hlazení, házení hračky, krmení pamlsky, kartáčování…). V rámci aktivní canisterapie se různými technikami nacvičuje také zraková stimulace – spojení oko, ruka, mozek.

Canisterapie v Pestré

Každý rok v září pořádáte soustředění pro rodiny dětí se zrakovým a kombinovaným postižením. Pro jak staré děti je soustředění určeno a kdo všechno se ho spolu s nimi může zúčastnit?

Tento nácvikový pobyt je určen pro rodiny našich dětských klientů s postižením (zpravidla postižení zrakové, pohybové, mentální a kombinované), kteří jsou držiteli asistenčních psů.  Věkově se jedná o děti od cca 2 až do 18 let. Pobytu se zúčastní kromě dítěte také rodiče, příp. sourozenci a další rodinní příslušníci, kteří participují na práci se psem.

 Jak soustředění probíhá a co nového se během něj děti a jejich rodiny naučí?

Soustředění je obvykle čtyřdenní. Děti a rodiče si zde nacvičují nové způsoby a metody využití aktivní i pasivní canisterapie dle konkrétních potřeb dítěte pod vedením našich zkušených pracovníků. Aktivněji se zapojují do využití jejich asistenčního psa a nové zkušenosti a poznatky si potom odnášejí domů.

Dokážou asistenční psi při práci se zrakově postiženými dětmi dělat zázraky? Co se dá považovat za úspěch?

Rychlé zázraky na počkání asistenční pes zcela neumí. Avšak při cílené dlouhodobé a intenzivní práci dítěte se psem můžeme pozorovat, jaké pokroky ve svém celkovém rozvoji dítě krůček po krůčku dělá. A to je potom skutečný úspěch.

Jakým způsobem může dětem a jejich rodinám, které se chtějí pobytu zúčastnit, pomoci Světluška?

Světluška může přispět konkrétním dětským klientům a jejich rodinám na výcvik asistenčního psa, a to prostřednictvím našich webových stránek.

Spustit audio