„V každé skleničce se ukrývá půda, radost a práce vinaře,“ říká obchodní ředitel Mikrosvínu David Chrápek.
Sedm let partnerství, speciální edice vín z nejlepších moravských vinic i zážitkové degustace ve tmě. David Chrápek, obchodní ředitel Mikrosvínu, vypráví o spolupráci se Světluškou, o návratu veltlínského zeleného na výsluní a o tom, co všechno se dá číst z jedné skleničky.
Jak vlastně vznikl nápad spojit Mikrosvín se Světluškou a vytvořit speciální edici vína?
Je to už minimálně 7 let. Navštívili nás kolegové z Českého rozhlasu a poprosili nás, jestli bychom se nechtěli stát novým partnerem a jestli bychom nevymysleli pro Světlušku novou vinnou edici. Neváhali jsme ani chvíli, spolupráce nám hned od začátku dávala velký smysl.
Pamatujete si na první ročník? Jak jste ho prožívali?
Ano a velmi dobře. Klíčový byl výběr odrůdy. Rozhodli jsme se pro Veltlínské zelené, které nám poslední ročníky začalo dávat neskutečně plná vína. Pro Světlušku jsme chtěli vyladit opravdu něco speciálního, co by chutnalo většímu spektru klientů. I když u nás není Veltlínské zelené nejprodávanější odrůdou, tak toto víno okamžitě slavilo úspěch.
Jak vybíráte víno, které ponese název „Víno pro Světlušku“?
Víno je z naší nejdražší výrobkové řady, tzv. tradiční. Klademe důraz na terroir, tedy půdu, kde daná odrůda zraje. Zásadní je ale i kvalita, stáří vinice. Hrozny sbíráme navíc ručně. Zpracování vína je gravitační, jedná se o nejšetrnější výrobu bílého vína. Práce na vinici a poté ve sklepě se ve víně vždy projeví v jeho eleganci a plnosti.
Sám říkáte, že Veltlínské zelené nepatří mezi nejprodávanější odrůdy, proč nakonec přeci jen padla volba právě na něj?
Naším velkým přáním bylo dostat tuto odrůdu zpět mezi lidi. Velkým trendem bylo pít jen Pálavu, Rulandské šedé. Pokud se však Veltlínské zelené udělá dobře, je to úžasný zážitek. Tato odrůda toho umí opravdu hodně. Víno má krásnou ušlechtilou vůni medu a bylinek, v chuti je velmi jemné a vyvážené a v celkové dochuti dlouhé, plné, kořeněné, láká vás to se napít znovu.
Už jsme to lehce nakousli, ale čím je tato edice výjimečná oproti vaší běžné produkci?
Specifická je výroba celé tradiční řady, jedná se o naše nejkrásnější a nejstarší vinice na Pálavě a v přilehlých Dunajovských kopcích od Dolních Dunajovic až po obec Březí. Pokud se rozhodneme vyrobit víno pro tradiční řadu nebo pro Světlušku, musí to být z té nejlepší polohy a z vinice, která je ve 100% kondici, což vinice Liščí vrch z Březí naprosto splňuje. Navíc se jedná i o úžasnou polohu na Veltlínské zelené nebo Ryzlink Vlašský.
Etiketa této edice vína je velmi výrazná – jak vznikala její podoba?
Etiketa musela zapadnout do naší tradiční řady. Na etiketě je braillovým písmem napsáno Světluška. Velmi jsme si také přáli, aby na ní byl popis vína spojený s výraznou osobností. Na té letošní najdete slova moderátorské legendy Jana Pokorného.
Jaké byly reakce zákazníků, kolegů, okolí?
Určitě jen pozitivní, a to jak na kvalitu vína, etiketu, tak i na projekt samotný, kdy nákupem tohoto vína každý přispívá na dobrou věc.
Byl cítit větší zájem, podpora, nebo třeba i zvědavost, proč to Mikrosvín dělá? Zaznamenali jste pozitivní odezvu i z vinařského prostředí?
Ano, domnívám se, že za ty roky už je Světluška spjata s Mikrosvínem a obecně na to i kolegové reagovali pozitivně. Základem je spojit dobré věci dohromady, a to se povedlo.
Nedílnou součástí této podpory jsou i speciální degustace potmě v rámci světluščí Kavárny POTMĚ. Co vás na nich osobně nejvíc překvapilo?
Vždy překvapí nebo potěší zájem lidí ochutnat víno i netradičně, potmě…Za mě zde vystoupí vjemy z vína a prostředí mnohem intenzivněji. Člověk se na vůni a chuť více soustředí a má opravdu neopakovatelný zážitek.
Dá se říct, že víno chutná jinak ve tmě?
Ano, dá se to tak říct. Jak jsem zmínil výše, pokud vám chybí určitý vjem, zde barva vína, soustředíte se více na ostatní a pokud tomu dáte emoce a čas, tak se vám to vrátí. Vždy říkám klientům: „Nepijte víno na objem, ale pro radost a přemýšlejte, co tím vínem chtěl vinař říct, jak vám chtěl přiblížit půdu a svoji práci. To vše je ve skleničce…a když se zastavíte, tak se vám to ve víně projeví...
Plánujete se Světluškou i do budoucna nějaké novinky?
Chtěl bych více propojit naše marketingové aktivity: více se dostat k lidem a edukovat je, že víno je láska na celý život. Že pokud je osud nepříznivý třeba pro lidi se zrakovou vadou, tak i přesto je na světě spoustu vjemů, které mohou vnímat, studovat a těšit se jimi a víno je jedním z nich...
Jaká je vaše vize tohoto partnerství v delším horizontu.
Už jsem to lehce zmínil: být ještě více mezi lidmi a propojit naše světy se Světluškou. Myslím, že to má smysl. Přece jen chceme i my lidem svým produktem rozdávat radost.