Technologickým „výkřikem“ bude doručování vozy bez řidiče, prozrazuje ředitel DPD Miloš Malaník

Miloš Malaník

Dlouhodobý partner Světlušky měl napilno zejména minulý týden, kdy se staral o rozvoz sbírkových předmětů pro tisíce světluščích dobrovolníků v rámci Sbírkových dnů pro Světlušku. Jak se společnosti DPD poskytující zásilkové služby podařilo zachránit Vánoce a co za práci může nabídnout zrakově postiženým? Přečtěte si v rozhovoru s ředitelem Milošem Malaníkem.

Jak přesně probíhá vaše spolupráce se Světluškou a jak dlouho již trvá?

Se Světluškou moc rádi a hrdě spolupracujeme od samého jejího vzniku, tedy již od roku 2003, a pomáháme jí především každoročně rozvážet a svážet charitativní předměty do škol při celonárodní zářijové sbírce. Proto jste právě minulý týden mohli v ulicích potkávat naše kurýry dépéďáky výjimečně ne v červených, ale v černých tričkách s logem Světlušky. 

Účastníte se vy nebo někteří z vašich zaměstnanců některých projektů?

Ano, kolegové, kteří jsou nadšení běžci, se pravidelně účastní Nočního běhu, a to v různých městech České republiky. Já sám jsem si před dvěma lety vyzkoušel i trasování, tedy doprovázení nevidomého závodníka, a bylo to velké dobrodružství. Ale aktivní jsou u nás nejen sportovci: letos na jaře jsme také pomáhali na stanovištích a v „zákulisí“ závodu. Snažíme se zkrátka pomáhat, kde se dá.

Věnujete se i jiným CSR aktivitám?

Záleží nám na prostředí a společnosti, ve které žijeme a kterou ovlivňujeme, a proto se snažíme, aby byl tento dopad co nejvíc pozitivní. Kromě pravidelně podporovaných nadací, což je kromě vás ještě obecně prospěšná společnost Arkádie z Teplic, se každoročně zapojujeme do pestrých charitativních projektů zacílených na různě znevýhodněné skupiny obyvatel (dětské domovy, domovy pro seniory, chráněné dílny apod.). Letos jsme se například stali Ježíškovými vnoučaty a darovali jsme zahradní altán babičkám z Domova důchodců v severočeské Lipové. Do spousty aktivit se naši zaměstnanci zapojují také jako dobrovolníci a neváhají si takzvaně i doslova vyhrnout rukávy, ať už jde o úklid v rámci akce Ukliďme Česko, nebo lokální výpomoc v obcích, kde sídlí naše depa. Je toho během roku opravdu dost a jsem moc pyšný, že tyto iniciativy často vycházejí od zaměstnanců samotných. Jsme prostě srdcaři a není nám jedno, co se děje a jak to vypadá okolo nás.

Máte nějaké kuriózní příhody z doručování?

Kuriózních příhod z doručování máme od našich kurýrů nepočítaně, a nejen od nich – když jsme před pár lety museli nasadit veškeré síly, abychom doručili v předvánočním čase pokud možno všechny zásilky, jela jedna kolegyně z kanceláře v noci z 23. na 24. prosince osobně doručit stavebnici lego, která měla být podle nešťastného zákazníka hlavním dárkem pod stromeček pro jeho synka. Prý jsme tenkrát zachránili jedny Vánoce 😊.

Zaměstnáváte hendikepované? Dokázal by ve vaší společnosti najít uplatnění i člověk s těžkým zrakovým postižením?

Ano, i hendikepovaným umíme vytvořit pracovní podmínky a dáváme šanci, i když je to samozřejmě možné spíše v administrativě než na provozu. Člověka s těžkým zrakovým postižením si dokážu představit například jako operátora zákaznické linky. Zaměstnávání hendikepovaných však podporujeme i nepřímo, navázali jsme spolupráci s několika chráněnými dílnami, od kterých pravidelně odebíráme různé dárkové předměty pro naše zákazníky i zaměstnance.

Rychlost i způsoby doručování jdou stále kupředu. Čeká nás v budoucnu doručování drony nebo jiné sci-fi?

Samozřejmě nezůstáváme pozadu a zajímáme se o všechny novinky ve světě logistiky. Průběžně zkoušíme a poté využíváme různé způsoby doručování, z nichž v současnosti vedou ty nejšetrnější k životnímu prostředí, tedy elektromobily, elektrické skútry a elektrokola. V rámci evropské skupiny DPD se testovaly i zmíněné drony, ovšem asi největším technologickým „výkřikem“ bude doručování autonomními vozy (tedy bez řidiče), které ve spolupráci s firmou Renault vyvíjí DPD v Německu. Zatím je to sice hudba budoucnosti, nicméně ne už tolik vzdálená.