Než vyplníte žádost

Záleží nám na tom, abyste byli jako žadatelé úspěšní a aby vám Světluška mohla včas a dle vašich potřeb pomoci. Než se pustíte do vyplňování žádosti, seznamte se s tím, co je potřeba si dopředu promyslet a připravit si k žádosti. K vyplňování žádosti není možné se vracet. A důležité je, že k posouzení můžeme přijmout jen kompletně vyplněnou žádost se všemi přílohami.

Tak si tu přípravu na žádost pojďme společně projít.

Povinné přílohy, které musíte doložit ke každé žádosti

  • Průvodní dopis, ve kterém se představíte, popíšete potíž, kterou řešíte nebo to, s čím byste od Světlušky potřebovali pomoct, např. s pořízením pomůcky nebo zaplacením nějaké pro vás nezbytné služby.
  • Oční lékařská zpráva, která dokládá vaše těžké zrakové postižení. Zpráva by měla být co nejnovější. Zprávu dokládají i ti žadatelé, u kterých se zrakové postižení nemění a již nám v minulosti oční lékařskou zprávu dokládali.
  • Rozpočet, což je jednoduchý seznam toho, co potřebujete zaplatit. Rozpočet by měl být co nejpřesnější a hlavně srozumitelný, abychom pochopili, na co přesně potřebujete finanční pomoc od Světlušky a kolik to bude stát, např. počet hodin asistenčních služeb, cena za hodinu služby nebo seznam nákladů spojených se studiem, jejich cena a částka, kterou byste potřebovali uhradit od Světlušky.
  • Rodný list se dokládá u žadatele mladšího 15 let.
  • Platný průkaz ZTP/P nebo ZTP. V případě, že na průkaz máte nárok, ale ještě ho nemáte, je nezbytné alespoň prokázat, že jste o něj požádali. Pokud na průkaz nárok nemáte, prosím, vložte místo něj stručný komentář s odůvodněním, proč průkaz k žádosti neodevzdáváte.
  • Potvrzení o vedení bankovního účtu, na který má být příspěvek vyplacen. Toto potvrzení je potřeba doložit pouze tehdy, když není možné hradit službu nebo pomůcku na fakturu přímo dodavateli, např. škole, školní jídelně, dodavateli pomůcky, poskytovateli sociální služby). Toto potvrzení si můžete stáhnout ve vašem internetovém bankovnictví nebo si ho vyžádat na pobočce vaší banky.

Povinné přílohy si, prosím, naskenujte, aby byly čitelné. Jedna příloha nesmí mít velikost více než 10 MB. V posledním kroku žádosti budete vyzváni, abyste přílohy k žádosti nahráli.

S čím potřebujete od Světlušky pomoct

Promyslete si, na co přesně žádáte finanční podporu od Světlušky a vyberte tzv. oblast podpory (grantový program). Následující text vám přehledně vysvětlí, na co je a není možné v jednotlivých grantových programech žádat.

1. Mobilita a sebeobsluha = nákup služeb, které zlepšují samostatnost v každodenním životě

  • Lze žádat například na průvodcovskou a předčitatelskou službu, odlehčovací službu, centra denních služeb, osobní asistenci, asistenci poskytovanou blízkou osobou a také náklady na dopravu, pokud například potřebujete pravidelně vozit syna či dceru do školy nebo k lékaři a doprava veřejnou dopravou není možná.
  • Program by měl sloužit jako doplňková podpora k příspěvku na péči od úřadu práce.
  • Povinnou přílohou žádosti o příspěvek na služby je podepsaná smlouva o poskytnutí služby.

2. Volnočasové aktivity a seberealizace = podpora při volnočasových a zájmových činnostech

  • Lze žádat například na sportovní aktivity v organizovaném i rekreačním sportu, na speciální sportovní vybavení, na uměleckou činnost, na zájmové kroužky, dětské tábory, rekondiční pobyty a asistenční a průvodcovské služby, které jsou přímo spojené s volnočasovými aktivitami.
  • Nelze žádat na soutěžní aktivity výkonnostních a vrcholových sportovců.
  • Povinnou přílohou žádosti o příspěvek na asistenta či průvodce při volnočasových aktivitách je podepsaná smlouva o poskytnutí služby.

3. Vzdělávání a přístup k informacím = podpora při formálním i neformálním vzdělávání

  • Lze žádat například na úpravu studijních materiálů, školné a kurzovné, ubytování (při aktivitách souvisejících se studiem), přístup do knihovny, na osobní asistenci, průvodcovské služby a předčitatelské služby při aktivitách souvisejících se studiem.
  • Program by měl sloužit jako doplňková podpora k příspěvku hrazeného z podpůrných opatření či jiných veřejných zdrojů.
  • Povinnou přílohou žádosti o příspěvek na asistenta či průvodce při vzdělávacích aktivitách je podepsaná smlouva o poskytnutí služby.
  • Povinnou přílohou žádosti o podporu při studiu na VŠ a v rámci celoživotního vzdělávání je potvrzení o studiu.

4. Zaměstnávání a finanční nezávislost = podpora při vstupu na trh práce či zahájení vlastní výdělečné činnosti

  • Lze žádat například na rekvalifikační kurzy, odborné vzdělávání, individuální poradenství v oblasti trhu práce, kurzy finanční gramotnosti, na podporu při zahájení samostatného podnikání a při pořízení nezbytného vybavení.
  • Program by měl sloužit jako doplňková podpora k příspěvkům od úřadu práce či z jiných veřejných zdrojů určených k podpoře zaměstnávání.

5. Asistivní technologie a kompenzační pomůcky = nákup kompenzačních pomůcek kompenzující zrakovou vadu

  • Lze žádat například o příspěvek na pořízení kamerové lupy, mobilního telefonu, tabletu, speciálního softwarového vybavení.
  • Podmínkou je, že žadatel nemá nárok na příspěvek od úřadu práce, nebo mu byl schválen v nižší výši, než je objektivně potřeba.
  • Nelze žádat na úhradu 10% spoluúčasti k příspěvku na speciální pomůcku od úřadu práce. Pokud se nečekaně dostanete do situace, že nemáte na úhradu spoluúčasti, požádejte si v programu Člověk v nouzi (viz níže).
  • Povinnou přílohou žádosti o příspěvek na pořízení kompenzační pomůcky je odborné vyjádření o vhodnosti pomůcky. Podrobnosti naleznete v pravidlech a podmínkách na straně 5.

6. Člověk v nouzi = krizová finanční podpora sloužící k vyřešení tíživé životní situace

  • Lze žádat například při nečekaném zvýšení nákladů na bydlení a domácnost, na nečekané výdaje spojené se zdravotním zákrokem, při neschopnosti doplatit spoluúčast na kompenzační pomůcku a při řešení dalších tíživých  situací, které nezapadají do žádné z výše zmíněných oblastí podpory.
  • V průvodním dopise nám, prosím, vysvětlete, jak k dané situaci došlo a z jakého důvodů ji nemůžete vyřešit vlastními silami, za pomoci rodiny, blízkých nebo dostupné peněžité pomoci od státu.

Před podáním žádosti o nadační příspěvek si také, prosím, promyslete způsob vyplacení příspěvku, pokud Vám bude schválen. Výplata na fakturu znamená, že dodavatel služby či pomůcky má možnost vystavit fakturu a my ji uhradíme napřímo. Pokud požadované služby (například asistenční služba, odměna trasérovi) nelze fakturovat, zvolte způsob výplaty nadačního příspěvku na váš bankovní účet.

Veškeré informace týkající se celého procesu získání nadačního příspěvku naleznete také v pravidlech a podmínkách

Pokud si stále nejste jistí volbou oblasti podpory, povinnými přílohami nebo sestavením rozpočtu, ozvěte se nám. Rádi poradíme.

Kontaktní osoba:
Koordinátorka nadačních příspěvků - kontakt pro jednotlivce s těžkým zrakovým postižením
Marie Kurhajcová
Tel.: 221 551 229, 734 151 309
Email: marie.kurhajcova@rozhlas.cz, granty@rozhlas.cz