„Nevidomý fanoušek“ v akci

Zrakově postižení si užili tenis i hokej
Zrakově postižení si užili tenis i hokej

I zrakově postižení fanoušci si užili poslední zápas české reprezentace před světovým šampionátem. Vůbec poprvé v historii měli k dispozici speciální doprovodný komentář moderátora, Český hokejový svaz se totiž připojuje k projektu Nadačního fondu Českého rozhlasu, Světlušky a Českého rozhlasu Radiožurnál “Nevidomý fanoušek”. Radiožurnál se Světluškou službu ještě rozšířil a 30. 4. zpřístupnil zápas na tenisovém J&T Banka Prague Open.

Poslední zápas Carlson Hockey Games 2019 mezi Českem a Ruskem přivítal poprvé v historii i nevidomé fanoušky. „Jedním z hlavních poslání Světlušky je umožnit zrakově postiženým žít život podle svého. Proto jsme se rozhodli zaměřit se i na zpřístupnění více lifestylových aktivit, jako je právě sport. Vážíme si proto vstřícnosti sportovních klubů, které se spolu s námi snaží zrakově postiženým otevřít cestu k volnočasovým aktivitám nejen zajištěním komentátora na samotných zápasech, ale například i zpřístupněním samotných prostor a dalších služeb,” vysvětluje Gabriela Drastichová, ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu. Komentář pro nevidomé vychází z klasické rozhlasové reportáže, je ale specifický. “Popisuje dění na hřišti i v ochozech. Daleko víc si ale všímá třeba i gestikulace a popisu hráčů,” říká šéfredaktor Radiožurnálu Ondřej Suchan. “Jeho podobu naši komentáři připravovali přímo s nevidomým fanoušky sportu, kteří po utkáních vysvětlují, co by pro lepší zážitek potřebovali.”


“Na každém utkání národního týmu se snažíme v rámci možností pomoci lidem, kteří jsou nějak znevýhodněni, ať již jde o tělesné postižení, nebo sociální znevýhodnění, například formou spolupráce s dětskými domovy. Konkrétně zde v Brně proběhla také Hokejová tombola 50:50 a výtěžek půjde na pomoc dětem s poruchou autistického spektra. Vloni jsme například spolu s Českým hokejem díky dražbě dresů hokejové reprezentace pomohli Tyflocentru Pardubice, které také pomáhá zrakově postiženým, pořídit dvě dvoukola. Takže když nás zástupci Nadačního fondu oslovili, byla to pro nás jasná záležitost a řešili jsme hned, jak vše za daných možností zrealizovat, aby byl pro ně ten zážitek co nejlepší,” doplňuje Petr Nitsche z BPA sport marketing, marketingového partnera Českého hokeje.

S nápadem zpřístupnit sport nevidomým fanouškům přišla původně fotbalová Sparta. Oslovila s ním Světlušku a Radiožurnál. Podzimní Derby pražských “S” tak bylo vůbec prvním sportovním kláním se speciálním komentářem. V jarní části fotbalové ligy se na tuto službu mohou zrakově postižení těšit u všech domácích zápasů Sparty. Dalším sportem, který měli nevidomí fanoušci možnost prostřednictvím speciálního komentáře sledovat byl na sklonku dubna také tenisový zápas největšího tenisového turnaje na území České republiky J&T Banka Prague Open.