„Dekorovat Braillovým písmem jsme zkoušeli díky Světlušce poprvé," vysvětluje manažerka porcelánky

29. říjen 2019

Termín „český porcelán“ platí dnes za světový pojem. Od jednoho z tradičních výrobců G. Benedikt má zásobu osobitých porcelánových hrníčků i Světluška. Společnost s více než stoletou tradicí vyrábí klasické evergreeny, trendy barevné a rozmanité kousky, ale i speciální ergonomicky uzpůsobené produkty pro osoby se specifickými potřebami. O porcelánu jsme si popovídali s obchodní manažerkou G. Benedikt Andreou Horváthovou.

Společnost G. Benedikt se pyšní více než stoletou tradicí a distribucí výrobků téměř po celém světe. Kde mimo Českou republiku jde porcelán nejvíce na odbyt?

Z historických důvodů vyrábíme pod třemi značkami, českou G. Benedikt, rakouskou Lilien a švýcarskou Langenthal, díky čemuž máme vlastně tři domácí trhy, Česko-Slovensko, Rakousko a Švýcarsko. Nejvíce exportu směřuje do Evropy, konkrétně do Švédska, Norska, Německa, Anglie, Španělska, Itálie, Francie, Řecka. Ale dodáváme i do USA, Arabských zemí a Asie.

 

Drží si porcelán v Česku, co se týče poptávky, svůj standard, nebo se prodej odvíjí od toho, co je zrovna „in“?

Poptávka v České republice je stabilní, ale určitě dochází ke změně v návaznosti na aktuální trendy. V současné době „frčí“ barvy a rozmanitost. Jeden z trendů je tedy přechod od bílého porcelánu k barevnému. Dalším je změna servírování jídel, kdy restaurace preferují větší velikost talířů. Při výběru porcelánu má často rozhodující slovo šéfkuchař, který si volí každý talíř dle menu. Není výjimkou vidět v restauraci několik stylů.

 

Praha a další velká města zažívají velký boom co do vzniku nových bister, kaváren a dalších stravovacích zařízení. Vybaví se vám z poslední doby nějaká zajímavá spolupráce?

Zajímavých spoluprací bylo v poslední době více. Kavárny, bistra, restaurace se snaží odlišit, nabídnout svým zákazníkům něco nového. Na vzestupu je dekorace na přání zákazníka, která často doplňuje interiér provozovny. Výběr porcelánu je určitou formou komunikace mezi kuchařem a hostem. Doplňuje servírované jídlo a určitě zanechává dojem. Je radost vidět, že se úroveň české gastronomie zvedá.

 

Kterou z porcelánových řad G. Benedikt byste označila za evergreen a proč zrovna tato tak „táhne“?

Evergreenem je bezesporu tvar Praha, který se začal vyrábět před cca padesáti lety a vyrábí se dodnes. Navzdory svému jednoduchému designu patří stále mezi nejprodávanější tvary. Je to dáno právě jednoduchostí tvaru, díky čemuž se hodí do každé provozovny. Talíře mají užší prapor, který je velmi odolný i při neopatrném používání. Dá se kombinovat s jakýmkoliv jiným tvarem.

 

Vyrábíte mimo jiné i produkty pro osoby se specifickými potřebami. Jaké to jsou?

Vyrábíme tvar Active, který je určen pro handicapované a seniory. Tento tvar je hodně specifický a pomáhá lidem s pohybovým omezením, aby i nadále byli schopni jíst důstojně a co nejdéle sami. Nabízí několik talířů, které jsou vhodně ergonomicky uzpůsobeny, aby se usnadnilo jejich držení, nošení, nabírání jídla. Další nedílnou součástí je hrnek s větším uchem, dostatečným horním průměrem a „přepážkou“ zabraňující popálení prstů. Hrnek je doplněn podšálkem, který je vyvinut tak, aby vždy hrnek „sjel“ doprostřed podšálku. V sortimentu jsou také speciální hrnky s výřezem pro nos, které umožňují pití i osobám, které mají problém s hybnosti v oblasti krční páteře. Tento program doplňuje barevná dekorace, kde má každá barva svůj specifický důvod, např. červená barva podporuje chuť k jídlu.

 

Pro Světlušku jste vyrobili novou řadu nádherných hrníčků v rámci projektu Kavárna POTMĚ. Čím jsou speciální a kolik kousků se vyrobilo?

Hrnečky jsou speciální svou dekorací. Bylo to pro nás poprvé, kdy jsme zkoušeli dekorovat hrnečky Braillovým písmem. O to větší byla naše radost, když jsme dostali zprávu, že je pro nevidomé opravdu čitelné. Hrnečků se vyrobilo celkem šest tisíc kusů a jsme rádi, že podpoří takhle krásný projekt.

 

Ochutnala jste z nového hrnečku kávu potmě i vy sama?

Byla jsem se podívat ve vaší nádherné nové kavárně a měla šanci si dát čaj z hrnečku. Byla to pro mě naprosto nová zkušenost. Samozřejmě každý si nějak představujeme tmu, ale v kavárně byla naprosto absolutní. Ke stolu bych se nedostala bez pomoci zkušeného personálu. Obdivovala jsem jejich schopnost obsloužit jednotlivé hosty, jejich životní příběhy a odhodlání. Tento projekt je naprosto jedinečný a pomáhá velmi dobré věci.

 

Můžeme se těšit i na další porcelánovou spolupráci se Světluškou, nebo zatím zůstáváme u hrnečku?

Určitě budeme velmi rádi, pokud budeme moct i v budoucnu Světlušku podpořit. Rádi přivítáme i jiné formy spolupráce.

Spustit audio